Saturday, October 10, 2009

Moga tenang di sana

Tenang

Tenang ketika berjalan2 di Muzeum pagi tadi. Masuk kedai yang tak pernah masuk. Seronok jugak 'explore' kedai baru. Melihat ibu dan si anak membaca peta utk ke destinasi mereka. Orang yang berpakaian coat 'shopping' di C&A. Nampak kelibat budak Malaysia yg tergesa2. Tak sempat bertegur sapa. Macam2 org di kawasan yang 'hectic' itu. Namun fikiran saya sungguh tenang hari ini.

Kesabaran

Berita kematian pak cik saya pagi tadi saya terima dengan tenang. Sudah 4 bulan pakcik menanggung sakit. Dia sakit tibi. Sukar bernafas, bergantung pada tangki oksigen utk bernafas. Dia terbaring di rumah. Badannya sangat kurus. Setiap kali habis tangki oksigen, anaknya yang menukar tangki oksigen yg ketinggiannya sama dengannya di hospital.

Makcik saya sungguh tabah dan sabar menjaga suami yang disayanginya. Suapkan makanan, mandikannya, bawanya ke tandas setiap kali utk membuang air. Jika makcik tiada di depan mata pakcik, pasti pakcik memanggil2 makcik. Tidak mahu berpisah walaupun sebentar.

Mereka juga ada berselisih sikit2. Al maklumlah, si pakcik inginkan perhatian si makcik. Si makcik pula sedang diuji kesabaran utk menjaga suami yang sakit.

'Ingat Mak Teh yer nana, jangan lupa Mak Teh di sini,' pesan makcik saya semasa hari raya.

Sabar yer makcik, kesabaran kamu insyAllah dinilai oleh Allah swt.

Airmata

Saya sempat menjenguk pakcik saya sebanyak 3 kali. Kali pertama di hospital sebelum saya berkahwin. Masih saya ingat pakcik menitiskan airmata. Pakcik banyak membantu semasa saya bertunang. Dia rasa sebak tidak dapat hadir dan membantu untuk majlis kahwin saya.

'Takpe pakcik, jangan sedih. Sabar yer,' saya menenangkannya. Saya menahan tangisan, tidak mahu dia nampak saya menangis.

Solat

2 kali lagi jumpa di rumahnya. Doktor memberi kebenaran untuknya pulang. Kali ketiga adalah pada hari raya ke-2 dan juga kali terakhir buat saya.

' Belajar rajin2 di luar negara. Jadi doktor yang bagus. Yang penting jangan tinggal solat. Jaga solat , jaga solat,' pesan pakcik.

Sungguh, hubungan dengan Allah jangan kita lupa supaya hubungan sesama manusia juga dapat dipelihara.

Tolak ansur

'Jangan gaduh2 sesama suami isteri, tolak ansur selalu,' tambahnya lagi buat saya dan suami yang baru sahaja mendirikan rumah tangga.

Nasihat yang simple tapi penuh makna. Tolak ansur sangat penting sebab skop keluarga makin luas. Hati suami, hati mertua, hati ibubapa sendiri, hati adik beradik, hati adik beradik ipar dan hati sahabat2 perlu dijaga.

Terima kasih pakcik. Akan saya ingat nasihatmu itu. Sungguh kuat jiwamu melalui masa sakit selama berbulan2. Moga Allah tempatkanmu bersama orang-orang yang beriman. Moga kamu tenang di sana. Al-fatihah..

1 comment:

A.F.A. said...

Mak Teh mmg nampak tenang hari tu..
Semoga ngah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman..insyaAllah..

Al-Fatihah