Wednesday, December 17, 2008

Detik-detik permulaan..


Bila dihitung, hanya tinggal lebih kurang dalam 3 hari untukku bertolak ke United Kingdom.InsyaAllah persediaan untuk perjalanan baru 50% siap.Tiket kapal terbang sudah di'print',penginapan percuma di rumah kawan-kawan sudah dirancang.Persediaan mental dan ilmu sahaja masih belum bersedia sepenuhnya.Banyak buku dan modul-modul perlu dibaca dan otak perlu ligat berfikir untuk menjalankan tanggungjawab di sana nanti.InsyaAllah program FUIYO bakal menerima kedatangan rombongan dari Czech Republic..

Jumaat yang lepas,SMS atau nama panjangnya Sharing Mind Soul, berjalan seperti biasa.Apa dia SMS ni?Sebenarnya nama khas untuk kumpulan usrah(keluarga) yang aku bawa. Disebabkan 'demam jalan-jalan' dah terlalu merebak,maka aku pun 'share' adab-adab mengembara daripada Imam Ghazali dalam satu slot SMS kami.

Antaranya iaitu:
1.membayar hutang
2.meninggalkan nafkah
3.membawa bekal yang halal
4.menjaga percakapan
5.memberi makanan kepada orang lain
6.memberi bantuan kepada rakan-rakan sekadar termampu
7.bersenda-gurau
8.memilih kawan sebelum memulakan perjalanan
9.mengembara secara berjemaah
10.melantik ketua jika melebihi 3 orang
11.solat istikharah dan solat hajat

Semoga kita dapat melaksanakan adab-adab mengembara ini sebelum,semasa dan selepas pengembaraan.Harap segalanya dimulakan dengan niat kerana Allah swt.Berdoalah kita kepadaNya supaya perjalanan kita semua disirami nilai-nilai islam,iman dan ihsan dalam diri.Berdoalah agar segalanya berjalan lancar dan moga perjalanan ini mengajar dan meningkatkan diri kita menjadi lebih baik tak kisah dari segi ilmu,akhlak mahupun pengalaman.

'Demam jalan-jalan' memang dah merebak.Sedangkan aku sendiri pun sudah tidak sabar untuk ke UK.Adik-adik dalam SMS sudah diberi 'homework'.Aku meminta mereka menceritakan segala ilmu yang diperolehi tak kisah sama ada tentang sejarah tempat yang dilawat mahupun tentang makanan yang terkenal di tempat itu.Selain itu,segala pahit dan manis pengalaman semasa pengembaraan juga diminta untuk dikongsi bersama. InsyaAllah kami akan 'sharing' segalanya di satu slot SMS selepas cuti nanti.hehe.Mereka turut meminta aku menceritakan juga pengalaman perjalanan aku di UK.InsyaAllah Sharing Mind Soul cuba direalisasikan....

No comments: