Saturday, October 24, 2009

Formula (Pendapatan - Simpanan= Perbelanjaan)

Hilang

'Macam mana ni kak? Kejap je duit dah habis..Tak sedar mana pergi..Tup tap tup tap, berkurang dah angka-angka di bank saya ni..haih..,' keluh adikku di Prague ni.

'Agaknya kami makan mewah kot kak, suka beli baju2 dan jalan2..' keluh seorang lagi adik.

Perlu

Makanan, pakaian dan berjalan2 adalah keperluan. Cuma mungkin jangan keterlaluan. Tiada masalah nak berjalan2 sebab dari situlah kita dapat timba pelbagai pengalaman dan pengetahuan.

Peluang belajar di luar negara inilah membuka mata kita dengan lebih luas. Membuka mata untuk belajar berdikari dan menguruskan diri dengan baik termasuk pengurusan kewangan kita..ke mana wang kita pergi yer??


'Sharing is caring'

Semasa tahun pertama, kakak ipar saya ada memberi tips simple untuk menguruskan wang.

Bahagikan duit bulanan yang kita dapat kepada 3 bahagian mengikut 'percentage' atau ratio iaitu PERBELANJAAN, KECEMASAN dan SIMPANAN.

PERBELANJAAN kiranya perbelanjaan setiap bulan kita seperti sewa rumah, makanan, pakaian, pengangkutan dan sebagainya.

KECEMASAN pula seperti duit ubat bila demam, kena bayar denda tak bawa 'transport pass' ke atau pon berjalan2 ke luar Prague atau luar Czech.

SIMPANAN pula duit yang memang tak boleh disentuh dah. Kalo duit input bulanan 800 Euro dan kita tetapkan simpanan 100 Euro kiranya duit yang bole kita guna hanyalah 700 Euro.

Contohnya:

Duit input bulanan : 800 Euro

Jadi

perbelanjaan : 500 Euro
kecemasan : 200 Euro
simpanan : 100 Euro

12 bulan : 100 Euro * 12 = 1200 Euro setahun utk SIMPANAN. (kekadang bole lebih lagi sbb tak semestinya duit perbelanjaan dan duit kecemasan kita akan digunakan sampai habis, tp 'amount' 1200 Euro ni dikira minimum duit yang perlu disimpan dalam bank).

Kita boleh laa simpan duit ni dlm bank tetap kita utk simpanan masa depan tak kisah laa bank kat Czech ataupon kat Malaysia. Saya lebih senang menyimpan di bank di Malaysia. Boleh juga melabur di bank Malaysia untuk memperkembangkan lagi duit itu.

Alhamdulillah saya aplikasikan cadangan kakak ipar saya. Membuka mata saya utk menyimpan semenjak tahun pertama universiti lagi.

Jadi, formulanya simple jer ..Pendapatan-Simpanan = Perbelanjaan...senang kan??..Cubalah yang mudah ini dulu..insyAllah..



Mata duitan ke? Keduniaan?

Sibuk je fikir pasal uruskan duit. urm..adakah kita terlalu keduniaan?. Tak fikir pasal akhirat ke?

Islam itu menyeluruh. Semuanya ada Islam. Pendidikan, ekonomi, sosial, politik dan seluruh kehidupan kita. Dalam perancangan kewangan Islam, Allah adalah PEMILIK harta yang mutlak, kita sebagai manusia adalah PEMEGANG AMANAH. Sebagai pemegang amanah, kita perlulah menjaga amanah kita dengan sebaik2nya,bukanlah terlalu boros dan bukanlah terlalu kikir. Begitu baik sekali Hajah Rohani dalam buku 'KE MANA WANG ANDA?' membetulkan persepsi orang Islam tentang definisi harta.

Keinginan saya untuk belajar menguruskan kewangan semakin meninggi pabila saya sudah mendirikan rumahtangga. Buku 'KE MANA WANG ANDA?' sudah dibaca. InsyAllah sama2 kita berusaha menjadi pemegang amanah Allah dengan sebaiknya. info ke mana wang anda?

5 comments:

Alia Abdul Rashid said...

kakak firyal terbaek!!! i like..hehe..teruskan mendidik kami...weeeeee ;)

A.F.A. said...

Memang terbaik..
Let the formula be like this:-
PENDAPATAN - SIMPANAN = PERBELANJAAN
Sentiasa dahulukan simpanan sebelum perbelanjaan..

Ummu Khaulah said...

to alia: thanx yer dik..hihi

kak ainul: that's it akak, itu juga yg nk sy smpikan...MENYIMPAN SEBELUM BERBELANJA...brlah simpanan maintain n konsisten...that's really simple kan !!!!!

zaffankhalid said...

salam firyal

syarat pertama buat wanita

kena kedekut dan kawal nafsu berbelanja!

andai buat 2 bahagian pun, tapi tidak berdisiplin..haish..sukar..hehe

buku itu sudah selesai saya baca..tapi belum praktikkan sepenuhnya...terima kasih!

baru jumpa kak long kamu di jamuan raya alumni UK

Ummu Khaulah said...

jazakillah zaff...betul tu, dua2 kene involve...

wah..jumpe kaklong kite? menarik2