Tuesday, December 7, 2010

PengHIJRAHan


Innama al-a’maalu binniyyat..

Hari ini, tanggal 7 Disember merupakan hari tahun baru mengikut kalendar islam. Sudah pasti 1431 hijrah meninggalkan kita dengan seribu satu sejarah, samada baik atau pun sebaliknya dan disambut pula dengan 1432 hijrah yang penuh harapan dan impian.

Masing-masing dari kita sudah pasti menyimpan 1001 azam untuk terus maju kehadapan. Tidak kira pembaikan dari segi pelajaran, pengurusan diri dalam kehidupan seharian, hubungan dengan keluarga dan rakan-rakan, sikap, akhlak dan lain-lain lagi. Mungkin bagi mereka yang berada di bidang perniagaan, sudah pasti ingin perniagaanya bertambah maju. Bagi seorang pelajar, serba serbi kekurangan dalam pelajarannya akan cuba dibaiki. Begitulah manusia yang merasai dirinya sentiasa perlu dibaiki.

Niat kerana Allah.

Biarlah apa pun pembaikan yang ingin kita lakukan, ingatlah pada pesan Nabi kita Muhammad SAW akan niat. Hijrah dijadikan contoh oleh baginda dalam menghuraikan akan kepentingan niat dalam setiap amalan. Seperti mana sabda baginda:

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku

mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan.Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

Riwayat Bukhari dan Muslim

Kita boleh sahaja berhijrah, tetapi niat mesti tetap kerana Allah. Justeru, setiap perkara yang kita buat perlu tetap dan teguh tujuannya kerana Allah agar setiap langkah kita diberkatiNya, setiap keputusan yang dibuat dibimbing hidayahNya dan setiap masalah dan halangan dihadapi dengan sabar tanpa melupakanNya.


Moga tahun baru hijrah memberikan seribu erti buat kita semua. Moga ianya menjadi pemangkin untuk kita terus maju menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat.

Selamat menyambut Tahun Baru Hijrah 1432H.

Wallahua’lam.



No comments: