Saturday, December 11, 2010

Orang Czech Semakin Memahami


Podoli Hospital

Sistem

2 bulan lagi saya bakal melahirkan anak di Hospital Podoli. Hospital yang sangat dikenali dengan kepakaran dalam bidang "obstetric and gynecology" ini. Alhamdulillah, saya diterima untuk melahirkan anak di sini walaupun agak terlewat mendaftar di hospital ini.

Sistem di sini yang pada awalnya (dalam trimester pertama kandungan) akan dilaksanakan pemeriksaan di klinik. Kemudian barulah perlu mendaftar di hospital-hospital yang diminati untuk melahirkan anak. Jadi, dalam 2 bulan terakhir ini, saya bakal mula diperiksa di hospital Podoli bukan lagi di klinik seperti sebelum ini.

Kefahaman

"Do you want to be examine by woman doctor or man doctor?" jururawat di Podoli Hospital bertanya kepada saya.

Dengan pantas saya menjawab "I want to be examine by woman doctor".

Tanpa perlu meminta, jururawat telah bertanya soalan yang paling penting untuk saya sebagai seorang muslimah yang ingin menjaga batas aurat di bumi asing ini. Saya perlu mencari doktor perempuan di sini kerana tiadanya doktor muslim di sini.

Saya sangat bersyukur kerana masih ada masyarakat di negara Czech Republic ini yang memahami kami yang beragama Islam ini. Walaupun mereka telah dijajah oleh Komunis suatu masa dulu, masih ada yang memahami keperluan kami sebagai muslim di sini.

Dulu dan Sekarang

Pada awal kehadiran saya di negara ini. Masyarakat Muslim agak kurang disini, kehadiran kami dari Malaysia sangat membawa persepsi yang berbeza kepada mereka. Agak kurang senyuman dan jelingan tajam sentiasa ada.

Jika kita mengambil tahu hal sejarah Islam kita, Czech Republic ini adalah sebuah negara yang pernah ditakluki oleh kerajaan Turki Uthmaniyah, di mana pada masa itu sistem khalifah masih ada di bumi ini. Namun pada awal kehadiran saya di sini, negara ini seolah-olah seperti tidak pernah disentuh oleh Islam walhal sejarah dulu mereka pernah ditakluk oleh sistem khalifah Islam.

Namun, setelah 4 tahun saya di sini, pandangan masyarakat di Czech Republic ini sudah mula berubah. Jelingan tajam sudah berkurang dan senyuman sudah mula terlakar terhadap kami. Malah ada yang ingin mengambil tahu tentang kami. Mungkin kefahaman mereka tentang kami telah mengubah persepsi mereka,walaupun hanya minoriti. Namun, saya masih bersyukur. Moga seluruh rakyat Czech berpeluang memahami Islam sebaiknya.




3 comments:

akuhamba99 said...

alhamdulillah~ post yg bermanfaat.

jom tingkatkan diri menjadi duta muslim yg berakhlaq

WaRdaTuL ShAuQaH said...

alhamdulillah..

insyAllah.. :)

mijan said...

i dont really know how i came across this blog.. but it's definitely a good one..love reading ur stories.. please..do tell more about czech..=)
May ALlah be with you during the labour..